Pereiti prie turinio

Kaip atrodo sėkmingas ateities lyderis?

Dalintis:

Spalio 16-ąją visame pasaulyje minima Tarptautinė boso diena. Ko gero, kalbėdami apie bosus, turime mintyje įmonių, įstaigų, organizacijų aukščiausius vadovus ir lyderius. Tačiau kas yra tikrasis bosas? Ar tas, kuris jaučiasi pranašesnis už savo darbuotojus ir todėl reikalaujantis aklo paklusnumo bet kokia kaina, ar tas, kuris geba vesti savo kolektyvą, jausdamasis jo dalimi, todėl besirūpinantis darbuotojais?

„Mes samdome gerus darbuotojus tam, kad jie mums pasakytų, ką ir kaip turime daryti“, – ši nuoširdi Steve Jobs citata, ko gero, trumpai nusako tikro lyderio savybes.

Visgi, Kauno technologijos universiteto (KTU) docentė, Vadybos krypties studijų programų vadovė dr. Lina Užienė šį teiginį paaiškina plačiau.

  • Vienos iš svarbiausių sėkmingo lyderio savybių yra  gebėjimas klausytis ir girdėti, įkvėpti, provokuoti pokyčiams, turėjimas aiškią viziją ir planą jai įgyvendinti, pagarba darbuotojui. Vadovas, išklausydamas net ir nekvalifikuotą darbą dirbantį darbuotoją, turi galimybę išgirsti ir suprasti gilumines organizacijos problemas ir imtis priemonių jas spręsti.
  • Gero vadovo veiksmai turi įkvėpti darbuotojus sužinoti, išmokti ir padaryti daugiau. Nors tai skamba banaliai, tačiau motyvuoti darbuotojai yra didžiausia organizacijos vertybė, kuri leidžia organizacijai pelnyti konkurencinį pranašumą, kurti didesnę pridėtinę vertę, efektyviau dirbti.
  • Geri vadovai demonstruoja dėkingumą ir pagarbą darbuotojui, o pastarasis visa tai jausdamas kur kas daugiau stengsis dėl rezultato ir organizacijos sėkmės.
  • Geras lyderis visada suteiks darbuotojui daug pasitikėjimo, sprendimo laisvės, atvers kelius augti, nebijos konkurencijos, pasitikės savo darbuotoju, leis jam atsiskleisti, įgalins veiklai. Tokių vadovų vedama komanda paprastai pasiekia daugiau, yra rezultatyvesnė, kūrybiškesnė, nestokoja energijos, o komandoje paprastai laimi geriausios idėjos, net jei jos yra pasiūlytos žemesnio rango darbuotojų.
  • Tikri lyderiai niekada nekirs finišo linijos pirmieji. Jie pasirūpins tuo, kad tai padarytų visa komanda. Lyderiai yra linkę aukotis dėl komandos ir jos rezultato, todėl yra vertinami, jais sekama, didžiuojamasi.
  • Anot L. Užienės, šiandien geras darbuotojas organizacijoje turi būti traktuojamas kaip klientas, kurį privalu išlaikyti, saugoti ir branginti.

Lyderystės transformacijos

KTU docentė išskiria du šiandienos lyderystės tipus. 

Transformacinė lyderystė – į pokyčius orientuota, žmones, procesus ir sistemas keistis įgalinanti lyderystė, skatinanti tobulėjimą ir iššūkių įveikimą komandoje. Tokie lyderiai leidžia komandos nariams savarankiškai spręsti problemas, išnaudoti visus savo gebėjimus ir galimybes įgyvendinant viziją.

Pažangūs lyderiai šiandien organizacijos viziją kuria kartu su savo komanda, pasitardami, išklausydami, kas vėliau užtikrina darbuotojų įsitraukimą, tikėjimą rezultatu ir nuoširdžias pastangas siekti tikslų.

Kita tendencija, kuria sekama šiandien, yra inovacijų lyderystė. Inovacijos suteikia galimybę organizacijai ir komandai judėti didesniu pagreičiu pirmyn, todėl itin svarbi lyderiui tenkanti užduotis – skatinti kūrybiškumą ir inovacijas, provokuoti komandą joms atsirasti, nuolat stimuliuoti nestandartinius sprendimus, naujas idėjas, proveržį.

Tačiau apibendrinant, organizacijoje turi būti kuriama kultūra, kurioje būtų toleruojamos klaidos, ribojamas pernelyg didelis procesų standartizavimas, sukuriama palanki aplinka savitai nuomonei ir naujoms idėjoms.

Na ir vienas iš svarbiausių akcentų, pasak KTU docentės, yra žmogiško santykio su darbuotoju išlaikymas, nuoširdus dėmesys jo problemoms, parama kritiniu momentu, nuolatinis grįžtamasis ryšys.

Mes savo ruožtu pridursime, kad įmonės profesinė sąjunga gali tapti vadovo tarpininke, padedančia išgirsti tikruosius darbuotojų lūkesčius bei problemas, kartu ieškoti sprendimų iššūkiams spręsti, bendrų susitarimų. Tai tarsi įmonės žmogiškųjų išteklių skyrius, kuris darbdaviui nekainuoja, bet kuris gali padėti įgyvendinti įmonės tikslus.

Straipsnyje naudota ktu.edu informacija