Pereiti prie turinio

Istorinis susitarimas aviacijoje siekiant nulinių anglies dvideginio emisijų: profesinių sąjungų atsakas

Dalintis:

Spalio 7 d., Monrealyje, po kelias savaites trukusių derybų, Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) prie Jungtinių Tautų Generalinėje Asamblėjoje 184 šalys (tarp jų ir Lietuva) susitarė dėl nulinio anglies dvideginio išmetimo lygio iki 2050 m. Vienas diplomatinis šaltinis įvardijo tai „puikiu rezultatu“ ir nurodė, kad abejonių dėl šio užmojo pareiškė tik keturios šalys, tarp jų – Kinija.

Tarptautinės ir Europos profesinės sąjungos pritaria tokiam ambicingam tikslui, tačiau ragina ICAO imtis griežtesnių įsipareigojimų socialinių teisių plotmėje, kad aviacijos darbuotojai nebūtų palikti šios transformacijos užribyje ir būtų laikomasi teisingo perėjimo (just transition) principų.  

Profesinės sąjungos, atstovaujančios aviacijos darbuotojams, jau seniai ragina siekti didesnių tarptautinių dekarbonizacijos tikslų, pabrėždamos, kad visos šalys, pramonės šakos ir darbuotojai turi atlikti savo vaidmenį mažinant viso aviacijos sektoriaus išmetamą anglies dioksido kiekį.

Prieš šią Asamblėją Tarptautinė transporto darbuotojų federacija (ITF), Europos transporto darbuotojų federacija (ETF) ir Tarptautinė pramonės profesinių sąjungų federacija (IndustriALLGlobal Union) parengė bendrus profesinių sąjungų reikalavimus. Dokumente profesinės sąjungos ragina, kad aviacijos pramonės dekarbonizaciją vyktų socialiai atsakingai. Socialiniai partneriai kviečiami kurti ir palaikyti kokybišką socialinį dialogą su atitinkamomis institucijomis, investuoti į mokymą ir parengti sektorinius veiksmų planus.

„Darbuotojai yra žaliojo perėjimo centre, bet, deja, jie buvo pamiršti naujoje ICAO deklaracijoje! Mes primygtinai reikalaujame kokybiško socialinio dialogo ir tinkamos paramos siekiant užtikrinti, kad nė vienas darbuotojas ar regionas nebūtų paliktas nuošalyje. Žaliasis perėjimas turi būti teisingas perėjimas”, – apibendrina Isabelle Barthès, IndustriAll Europe generalinio sekretoriaus pavaduotoja.

Anot profesinių sąjungų atstovų, milijonai aviacijos darbuotojų tiesiogiai patiria klimato kaitos padarinius, todėl darbo vietos šiame sektoriuje tampa vis pavojingesnės. Didėjanti oro turbulencija kelia didelį pavojų keleiviams ir skrydžio įgulai, didelis karštis trikdo oro uostų veiklą, o kylantis jūros lygis gali užtvindyti oro uostus. Todėl anglies dvideginio emisijų mažinimas yra būtinas žingsnis.

Pažymėtina, kad oro vežėjai pastaruoju metu patiria vis didėjantį spaudimą dėl savo vaidmens pakurstant dabartinę klimato krizę. Jie šiuo metu atsakingi už 2,5–3 proc. pasaulinių.

 

Parengta pagal industriall-europe.eu, icao.int ir lrt.lt informaciją