Pereiti prie turinio

Viešųjų pirkimų įsatymo pataisos – „šešėliui“ mažinti ir didesnėms darbuotojų garantijoms

Dalintis:

 

Kovo 29 d. LR ūkio ministerijoje vyko susitikimas, kurio metu buvo diskutuojama dėl Viešųjų pirkimų  įstatymo pakeitimų. Diskusijoje dalyvavo ministerijos, Valstybinės darbo inspekcijos (VDI), Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT), darbdavių, profesinių sąjungų atstovai.

Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtinta galimybė vertinti, kiek tiekėjo siūlomas atlyginimas pirkimo sutartį vykdysiantiems darbuotojams viršija jo arba ūkio subjekto, kurio pajėgumais remiamasi, kilmės šalyje nustatytą minimalų darbo užmokestį. T. y. kuo daugiau tiekėjo pasiūlytas atlyginimas darbuotojams viršija minimalų užmokestį, tuo didesnis balas skiriamas. 

Diskusijos metu buvo aptarti keli minėto įstatymo pataisų variantai, įvertinti jų privalumai ir trūkumai.  Galiausiai apsistota ties alternatyva, posėdžio dalyviu manymu, turinčia mažiausiai trūkumų ir daugiausiai privalumų darbuotojams:  

  • Darbų pirkimuose pasiūlymus vertinant pagal kainos ar sąnaudų ir kokybės santykį privaloma įvertinti, kiek tiekėjo ir subtiekėjo, jeigu jis pasitelkiamas, siūlomo darbo užmokesčio vidurkis sutartį vykdysiantiems ir perkančiosios organizacijos nurodytas užduotis atliksiantiems darbuotojams viršija Lietuvos Respublikoje nustatytą minimalų darbo užmokestį.
  • Perkančioji organizacija reikalauja, kad tiekėjas pateiktų darbuotojų sąrašą ir jiems siūlomo mokėti darbo užmokesčio vidurkį.
  • Tuo atveju, jeigu subtiekėjas pasitelkiamas vėliau arba pasikeičia sąraše nurodyti darbuotojai, tiekėjas įsipareigoja apie tai nedelsiant informuoti perkančiąją organizaciją ir pateikti atnaujintą darbuotojų sąrašą ir patikslintą darbo užmokesčio vidurkį, kuris turi būti ne mažesnis negu nurodytas pateiktame pasiūlyme.
  • Jeigu perkančiajai organizacijai kyla abejonių dėl tiekėjo tinkamumo, ji turi teisę kreiptis į kompetentingas institucijas, kad gautų visą reikiamą informaciją. Jeigu reikalinga informacija yra susijusi su tiekėju iš kitos valstybės negu perkančioji organizacija, ji turi kreiptis į atitinkamas tos valstybės kompetentingas institucijas.

 Šis Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo projektas dar bus suredaguotas ir galutinis jo variantas artimiausiu metu pasieks Seimą.

Pasak susitikime dalyvavusios Statybininkų profesinės sąjungos pirmininkės Jurgos Subačiūtės – Žemaitienės, pasiūlymas yra ypač aktualus statybos sektoriui, nes jis padėtų mažinti šiame sektoriuje klestintį „šešėlį“ ir nelegalaus darbo apraiškas, užtikrintų daugiau skaidrumo versle.

„Ne paslaptis, kad šiuo metu dauguma statybininkų atlyginimą gauna tokiu būdu: dalis, vos siekianti minimumą, jiems mokama oficialiai, o visa kita – „vokeliuose“.  Tad akivaizdu, kad šie darbuotojai tokiu būdu neužsitikrina sau pakankamų garantijų, taip pat ir orios pensijos ateityje. O darbdaviai, vykdydami šešėlinę veiklą,  gerokai skurdina valstybės biudžetą“, – po susitikimo sakė J. Subačiūtė – Žemaitienė.

„Džiugu,  kad diskusija buvo itin konstruktyvi, ir didžioji dalis jos dalyvių pritarė siūlomai Viešų pirkimų įstatymo pataisai. Pozityviai nuteikia tai, kad projektui vienbalsiai pritarė ir darbdavių atstovai. Tikiuosi, kad jau po švenčių šios diskusijoje patvirtintos ir labai svarbios pataisos pasieks Seimą“, – apibendrino profesinės sąjungos pirmininkė.

Lietuvos pramonės profesinių sąjungų federacijos informacija